Flere Kinesiske designere på catwalk´en

Flere Kinesiske designere på catwalk´en

Kinesiske designere er i stigende grad ved at finde vej til catwalksne ved de vestlige modeuger. Samtidig pibler det frem med unge, ambitiøse kinesiske designere, der laver kollektioner tilpassede vestlig smag. Er Kina ved at opbygge en modeindustri, der kan konkurrere med Vestens?

En ny generation af unge kinesiske designere sætter spørgsmålstegn ved opfattelsen af Kina som et land, der er bedre til at producere end at være innovative.

”I flere generationer er vi kinesere ikke blevet opfordret til at tænke kreativt,” udtaler chefredaktør hos Vogue China, Angelica Cheung og fortsætter:

”Så der er en vis sandhed i at sige, at kineserne ikke var store designere.”

Men det er måske ved at ændre sig. De kinesiske kunstnere opnår gradvist større anerkendelse, og Angelica Cheung mener, at det samme er ved at ske for modedesignerne.

”Den nye generation af designere er både uddannet i Kina og i Vesten, så de forstår begge måder at tænke på. Så de begynder at få nye ideer – og kinesere lærer meget hurtigt,” fortæller Angelica Cheung til Mode-bloggen.dk.

Kina har intet at gøre med kulturelle symboler

Et eksempel på en af disse unge kinesiske designere er Masha Ma, som viste sin modetøj kollektion på catwalken under modeugen i Paris.

Hun er først og opvokset i Beijing – en by hun kalder ’grå’ – og er sidenhen uddannet fra Central Saint Martins i London.

For hende har Kina intet at gøre med de typiske kulturelle stereotyper, som landet ofte forbindes med, som for eksempel drager, fønikser og andre kinesiske symboler.

Hun blev ansat hos Alexander McQueen og var både chokeret og overrasket over, at mode kunne skabes på en så artistisk måde.

Hun blev draget af moden på grund af den måde den kan påvirke menneskers liv.

”Kunstnere er meget egoistiske nu om dage. Det handler mest om at udtrykke deres egne synspunkter. Designere er mere interesseret i, at bruge det de har lært og gøre vores liv bedre,” udtaler Masha Ma.

Mere end bare designer

Masha Ma mener, at farvepaletten er vigtig, hvis man ønsker at skabe en kollektion, der kan opnå succes i både Kina og Vesten. Farverne skal ikke nødvendigvis være diskrete, men de skal være ‘civiliserede’.

Samtidig mener hun, at simple silhuetter er vigtige.

Også for designeren Simon Gao handler det om at udvikle en stil, der fungerer på tværs af grænser. Han mener, at for at være international må man tale det internationale sprog. Derfor rejser han meget.

For Masha Ma er målet ikke bare at være designer, hun vil være et brand. Derfor har hun allerede åbnet flere butikker i Kina og planlægger at have en hel kæde af butikker med sit eget brand. Hun har desuden et kontor i Paris og håber at kunne udvide yderligere internationalt. Du kan læse mere om mode her på Anella.dk.

Og hun mener, at den unge generation af kinesere ikke bare vil have det billigste. For dem er kvantitet ikke længere det vigtigste – ved modetøj handler det mere om kvalitet.

Angelica Cheung udpeger den helt store udfordring for de kinesiske designere. En udfordring, der kan stå i vejen for deres internationale succes: Bare fordi man er en talentfuld designer er man ikke nødvendigvis dygtig til at drive forretning.